publicăm prezentul DREPT LA REPLICĂ
Articolul publicat este fundamentat, în mare parte, pe informații tendențioase, neadevărate și nedocumentate corespunzător, fiind de natură să inducă în eroare cititorii, constituind o încălcare gravă atât a unor drepturi fundamentale, cât și a normelor de etică și deontologie profesională.
1. Titlul Articolului indică faptul că „Centrul Cultural G.M. Zamfirescu Satu Mare nu întrunește condițiile prevăzute în Legea 292/2003 pentru a fi definit drept „centru cultural”” fiind prezentate prevederile art. 4 și 29 din Legea nr. 292/2003 fără a se arăta, explica sau preciza care anume dintre condițiile legale pentru a fi definit drept „centru cultural” nu ar fi îndeplinite de Centrul Cultural G.M. Zamfirescu Satu Mare, făcându-se astfel afirmații tendențioase, menite să inducă în eroare.
Mai mult decât atât, Legea 292/ 2003 la care se face referire a fost abrogată în anul 2006. Totodată menționăm faptul că Centrul Cultural G.M Zamfirescu este înființat în anul 2009 conform HCL nr.155/ 30.07.2009 prin reorganizarea Casei de Cultură ,,G.M Zamfirescu,, în conformitate cu OUG nr.118/ 2006 actualizată. Pentru atingerea obiectivelor propuse în contractul de management și aprobate de Consiliul local, Centrul cultural organizează activități de tipul: evenimente culturale, de divertisment, susține expoziții temporare și promovează turismul cultural de interes local, conform reglementărilor în vigoare.
2. Pe prima pagină a cotidianului se face referire la „* Două exemple: Peste 221.196 euro închiriere garduri de delimitare de la aceași firmă firmă BUG EXTERMINATOR” ceea ce este neadevărat și tendențios, formulat cu evidenta intenție de inducere în eroare. De la această societate, pe o perioadă de 5 ani (2020-2025), s-au achiziționat produse și servicii de logistică (nu doar garduri cum se menționează), în valoare totală de 393,770.00 lei, o suma semnificativ inferioară față de cea vehiculată în Anunț.
Este evident că nu corespunde realității nici suma, nici produsele sau serviciile achiziționate. Achiziția de servicii de închiriere a 25 de garduri pentru 2 zile, cu transport, montaj, demontaj și transport retur a avut o valoare de 4132.00 RON. La fel ca și în toate cazurile, toate datele despre această achiziție se poate verifica, dacă se dorește, pe SEAP.
3. Tot pe prima pagină a cotidianului se face referire la: „* Alți 200.000 de euro pentru transport, de la aceeași firmă, EDMEEA TRANS” ceea ce este la fel de neadevărat și tendențios, formulat cu evidenta intenție de inducere în eroare. De la această societate, pe o perioadă de 5 ani (2020-2025), s-au achiziționat servicii de transport internațional de persoane, închiriere auto pentru evenimente, în valoare totală de 252,994.49 lei, deci, iarăși o sumă mult inferioară celei prezentate tendențios în cadrul Articolului. La fel ca și în cazul punctului anterior, aceste aspecte sunt dovedite de înscrisuri oficiale, existând Centralizator de achiziții și proceduri publice care oricând puteau fi verificate dacă se dorea cu adevărat.
4. S-a menționat în cadrul Articolului faptul că “Din februarie 2021 funcția de director al Centrului Cultural G. M. Zamfirescu este ocupată de BUTKA GERGELY NORBERT. De atunci suma achizițiilor directe, spre firme cu dedicație, a crescut vertiginos. De aici suspiciunea că prin Centrul Cultural G.M. Zamfirescu se spală bani.” Din februarie 2021, conform planului de management aprobat de Consiliul Local, a crescut vertiginos numărul și amploarea evenimentelor organizate, ele fiind de peste 50 de evenimente în fiecare an, acestea însumând peste 300 de concerte, spectacole individuale. La serviciile artistice, de servicii de evenimente, luând în considerare diversitatea evenimentelor și a furnizorilor, nu s-a depășit pragul legal prevăzut de legislația în domeniul achizițiilor publice. Suspiciunea că “se spală bani” este calomnie la adresa instituției Primăriei, Centrului Cultural precum și a conducătorilor, echipei de lucru fără a se aduce nici o dovadă, probă sau suport factual, făcându-se doar aprecieri pur personale, ostentative și bazate pe simple bănuieli.
5. În cadrul Articolului se arată că: „La Satu Mare primarul Kereskenyi Gabor i-a dat mână liberă lui Butka. De aici suspiciunea că prin Centru Cultural G.M. Zamfirescu se spală bani.”. Această susținere este una complet falsă. Managerul a fost selectat în urma unui concurs de management, a unui proiect de management aprobat de Consiliul Local. La nivelul instituției funcționează un Consiliu de Administrație, cu ședințe periodice, se întrunește la fiecare decizie. Instituția este verificată periodic de Camera de Conturi, depune rapoarte Primăriei la serviciul de buget, compartiment de audit iar în urma acestor verificări, nu s-a constatat nici o abatere sau prejudiciu, sau management ineficient.
6. În Articol se menționează următoarele: ” Unde s-au dus banii? De exemplu suma plătită pentru închiriere garduri de delimitare s-a ridicat la 221.196 euro. Până la sfârșitul anului valoarea poate atinge un sfert de milion de euro numai pentru închirierea unor garduri de la aceași firmă BUG EXTERMINATOR.” Astfel cum și mai sus am arătat (la pct. 3), această susținere obsesivă și repetitivă că s-ar fi plătit peste 200.000 de euro pe garduri de delimitare este una complet falsă, inventată de autorul Articolului și nesusținută de nici o probă. Gardurile de delimitare, au avut o valoare de 4132.00 RON, sumă care este de 268 ori mai mică decât suma din articol. De asemenea, estimarea ca “poate atinge un sfert de milion de euro” este totalmente neîntemeiată și speculativă.
7. Autorul susține că „Aceași firmă în perioada 2017 - 2020 a furnizat aceleași garduri despărțitoare pentru Centrul Cultural G. M. Zamfirescu în valoare de 100.886 lei (20.177 euro). Deci de zece ori mai mică pentru aceași perioadă de patru ani.”, afirmație care iarăși este contrară realității, conform evidențelor publice din SEAP, această societate nu a furnizat nici un fel de serviciu pentru Centrul Cultural în perioada 2017 - 2020, cifrele și informațiile prezentate sunt în mod evident și intenționat denaturate.
8. În cadrul Articolului se menționează că: „Din februarie 2021 funcția de director al Centrului Cultural G. M. Zamfirescu este ocupată de BUTKA GERGELY NORBERT. De atunci suma achizițiilor directe, spre firme cu dedicație, a crescut vertiginos. De aici suspiciunea că prin Centrul Cultural G.M. Zamfirescu se spală bani.” În Articol în mod evident autorul prezintă doar opinii și supoziții personale, iar prin repetarea obsesivă a sintagmei “se spală bani” (de 3 ori), bazată pe date și informații neadevărate, nu se urmărește decât calomnierea și denaturarea spre senzațional a unor păreri nesusținute de nici o probă.
9. În Articol autorul la momentul prezentării organigramei arată în mod contrar realității faptul că, contabilul instituției ar fi D-l Gönczy Balázs, ceea ce nu corespunde realității, D-l Gönczy Balázs fiind colaborator extern contractual nicidecum angajat permanent al instituției pe postul de contabil, aspect care putea fi observat de autor cu un minim efort de cercetare.
10. În fine mai dorim să arătăm faptul că în ceea ce privește structura organizatorică a Centrului Cultural, la ora actuală conform HCL nr.232/ 30.06.2024 privind aprobarea numărului de posturi bugetate, a organigramei, a statului de funcții și a regulamentului de organizare și funcționare ale instituției de cultură, Centrul Cultural funcționează cu 6 angajați (inclusiv managerul) din 8 (totalul posturilor din organigramă) iar naționalitatea acestora este: 4 români și 2 maghiari, în cazul în care se consideră că apartenența etnică ar avea o asemenea înrâuire asupra calității prestării serviciilor.
BUTKA Gergely Norbert
Director al Centrului Cultural G.M. Zamfirescu